Sider

mandag den 7. oktober 2013

Daily Casual Girls Clothes

Min første mønsteranmeldelse bliver en anmeldelse af den første japanske sybog, som jeg købte.
Jeg forelskede mig i Line/Marapyttas Camille-kjole og måtte bare eje det mønster. Så med et billede af forsiden på bogen, som indeholdt mønstret, gik jeg på jagt på Etsy.
Jeg var heldig at finde den hos Japan Lovely Crafts (billedet af bogens forside samt information om bogen er fundet hos hende).

Bogens forside, de fedeste knickers og en fin nederdel - lige til at snurre rundt i.

Daily Casual Girls Clothes
 Af Yuki Katagai
Publiceret hos Japan Vouge Sha, 2009/03
87 sider på japansk og 30 mønstre.
Størrelserne i bogen hedder 90 cm - 120 cm

Bogen indeholder mønstre på kjoler, tunikaer, nederdele, skjorter, toppe, shorts, kasket, t-shirts, swetshirts, leggings, en lille taske og noget hårpynt.

Bogen er på japansk, men der er tegninger, som viser hvordan tøjet syes. Hvis du har lidt syerfaring, giver de fleste mønstre faktisk mening. 
På hver mønstervejledning er der billede af alle mønsterdelene og der er indtegnet hvor mange cm sømrum, der skal tillægges hver enkel del. Og i Japan bruger man meter og cm ligesom i Danmark, så du skal ikke omregne fra yards og inches. 
Desuden bruger japanerne "almindelige" tal ligesom os, så under materialer, midt i alle de japanske tegn, står der fx 15 mm og 42.5 / 44 / 46 / 48cm, det er 15 mm elastik og xx cm er længden på elastikken til hver størrelse. Så opbygningen af mønstervejledningen er ligesom de fleste andre mønstre du har haft fingre i.
Hvert mønster hedder et tal efterfulgt af noget japansk - højst sandsynligt det japanske navn på mønstret - men det gør det let at finde mønsterdelene på mønsterarket, da tallet peger hen på mønsterdelen med en lille pil.
Lily brugte str. 86 da jeg købte bogen i maj-måned, og str. 90 cm passede hende fint; bukser og shorts passede perfekt, mens kjoler og toppe har været lidt for brede, men hun er jo også et lille nips.

Den smukke kjole, som blev fantastisk med Line/Marapyttas kyndige vejledning.
En tunika, hvor jeg legede lidt med farverne, og den sødeste skjorte med matchende knickers og shorts.


Jeg håber, min lille anmeldelse har givet dig lyst til 
at prøve nogle udenlandske symønstre og -bøger.



2 kommentarer:

  1. Jeg har også den bog og er bare vild med den :-) Hvor er det nogle fine ting du har fået syet op derfra. Skjorten er jeg helt vild med!
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal også helt klart sy flere skjorter til sommer, for de er super fine og alligevel til at Lily kan rende og lege :)

      Slet